 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
      |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bakgrunnen
for prosjektet |
På bakgrunn av en dyp bekymring for manglende
rekruttering av elever og studenter til fysikk i mange europeiske land, har
noen forskningsinstitusjoner i Europa tatt et initiativ for å fremme den
allmenne forståelsen for fysikk generelt, og for å bedre
fysikkundervisning i skolen. Det er ESA
(European Space Agency), CERN (European
Organization for Nuclear Resarch) og ESO
(European Southern Observatory) som står bak dette initiativet, og det
har økonomisk støtte fra EU. |
|
Hovedmålsettingen for
prosjektet |
- stimulere til debatt om fysikkundervisning
blant lærere, politikere og i media
- identifisere de mest effektive, spennende og
innovative metoder for fysikkundervisning
|
|
|
I november 2000, vil det i
forbindelse med The European Science and Technology Week bli arrangert en
"festivaluke" i CERN i Genève for ca 400 deltakere fra hele Europa.
Foruten fysikklærere fra skoler og universiteter, vil politikere,
mediafolk, representanter for utdanningsdepartementer og lignende bli invitert.
Her vil det bli utstillinger, omvisninger, presentert undervisningsideer, holdt
forelesninger osv. |
|
|
|
|
|
For å se noen bilder fra Physics
on Stage festivalen klikk her og
her. (Krever PowerPoint). Se også på
festivalsidens
fotoalbum.
Kort rapport og proceedings
fra festivalen 2000 (begge pdf-filer).
|
|
|
|
|
Invitasjon |
Norsk Fysisk Selskap og
Norsk Fysikklærerforening
etablerte en
nasjonal komité som inviterte norske fysikklærere på
alle nivåer i utdanningssystemet og alle formidlere av fysikk til å
sende inn forslag til gode undervisningsopplegg i fysikk. Det kunne i
prinsippet være hva som helst: gode eksperimenter,
undervisningsmateriale, videoopptak, datateknologi i fysikkfaget, elevarbeider,
teater osv. Hovedpoenget var at vi ønsket gode ideer til fornyelse
av fysikkundervisningen og formidlingen!
|
|
|
Premie |
De 6 beste forslagene ble belønnet med en reise til CERN der
opplegget skulle presenteres på "Physics on stage - festivalen".
|
|
|
Resultat |
Her følger en oversikt over de seks prosjektene som ble
plukket ut:
Beskrivelse
av prosjekt |
Navn
på ansvarlig(e) for prosjektet |
E-post
adresse |
 Superkonduktivitet
Eit naturens mirakel! Les
og se mer om prosjektet
|
 Kristian
Fossheim, Fysisk institutt,
NTNU |
fosshek@phys.ntnu.no |
"En slette med
planeter" er et kulturarrangement der det sentrale er publikums
opplevelse av størrelsesforholdene i solsystemet. Denne opplevelsen
oppnås ved at publikum vandrer gjennom en modell av solsystemet i riktig
skala, bygget opp på en slette. Astrofestival 1999 Astrofestival
2000
|
Michael Baziljevich
Fysisk institutt, UiO |
michail.baziljevich@fys.uio.no |
Animasjoner i Mathematica til
2FY- og 3FY-undervisning. Erfaringene til Kolderup er at elevene
synes det letter både forståelsen og hukommelsen. Det er ikke ment
som en erstatning for eksperimentene, men ofte kan den stiliserte animasjonen
gjøre overgangen fra virkelighet til modell enklere. Her er noen som er
brukt i 2FY og 3FY (man trenger Mathematica for å kunne åpne disse
filene): Konkurranse,
Konkurranse del 2,
Konkurranse del 3
bølgetank.
|
Harald Kolderup Kirkeparken videregående skole,
Moss |
haraldk@kirkeparken.vgs.no |
Korleis varmepumper og
kjøleskåp fungerer (word-fil). Opplegget som blir
brukt for å gi tilhøyrarane innsikt i korleis
varmepumpter/kjøleskåp fungerer, strekkar seg over om lag en
skoletime og er ei blanding av demonstrasjonsforsøk, samtale med
tilhøyrarane og gjennomgang av lysark - og dersom ein
demonstrasjonsvarmepumpe er til disposisjon, målingar og utrekning av
energirekneskap og varmefaktor for denne.
|
Einar Oterholm Ressurssenteret i
Tingvoll |
einar.oterholm@eunet.no |
Grunntanken i de to undervisningsoppleggene som
presenteres her er: Eleven skal lære å stole på sin egen
tenkning. Eleven settes inn i en terminologi og en symbolbruk som gir spillerom
innenfor en logisk ramme. Det kan kalles myk fysikk med streng logikk. 1)
Skyv og drag (word-fil) 2)
Elektrisk spenning
(word-fil) Nesbru
fysikk
|
Geir Arge Nesbru
videregående skole |
garge@chello.no http://home.chello.no/~garge |
Nettverk
prosjektundervisning i fysikk(word-fil) Samarbeid mellom
vidaregåande skule og universitet/høgskular Med bakgrunn i
rekrutteringsproblematikken i realfaga bør eit nettverk mellom
forskingsmiljøa og vidaregåande skule inspirere fleire elevar til
å starte på ei teknologisk/realfagleg utdanning. Det er i det siste
teke initiativ til samarbeid mellom enkeltskular og ulike fagmiljø.
Dette er veldig positivt, men vi når ikkje ut til andre enn dei som bur i
nærleiken av eit slikt miljø. Med ny teknologi kan ein opprette
kontakten til alle interesserte skular uavhengig av avstand til
fagmiljø.
Prosjektide Ideen er å skape eit
nettverk mellom vitskapeleg miljø og interesserte lærarar/elevar i
vidaregåande skule. I dette nettverket skal ein utvikle gode prosjekt som
kan gjennomførast av elevar i vidaregåande skular i samarbeid med
forskingsmiljøa. Det kan vere prosjekt som kan gjennomførast
på den einskilde skule eller at elevar reiser til eit laboratorium og
gjennomfører prosjektet der i løpet av ei prosjektveke. Tanken
er at hovedfagsstudentar ved institusjonene fungerer som veilederar for
elevane. Veiledning kan gjerast via epost, netmeeting, videokonferanse,
personleg kontakt osb.
|
Karl Torstein Hetland Dalen
vidaregåande skule |
karlth@online.no |
|
|
|
|
|
|
|
Ønsker du mer informasjon, ta
gjerne kontakt med en av oss i komiteen.
Her finner du
våre mailadresser. |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Redigert av Heidi
Bruvoll - 26.09.01 |
|